PENGARUH VIDEO TIKTOK TERHADAP PENGETAHUAN TENTANG GIZI SEIMBANG PADA SISWA SD DI KECAMATAN MOYUDAN

Putri Novitasari Denna Kurniawan (2021) PENGARUH VIDEO TIKTOK TERHADAP PENGETAHUAN TENTANG GIZI SEIMBANG PADA SISWA SD DI KECAMATAN MOYUDAN. ["eprint_fieldopt_thesis_type_skripsi" not defined] thesis, Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.

[img] Text
Awal.pdf

Download (805kB)
[img] Text
Abstract.pdf

Download (302kB)
[img] Text
Chapter 1.pdf

Download (434kB)
[img] Text
Chapter 2.pdf

Download (505kB)
[img] Text
Chapter 3.pdf
Restricted to Registered users only

Download (689kB)
[img] Text
Chapter 4.pdf
Restricted to Registered users only

Download (525kB)
[img] Text
Conclusion.pdf

Download (297kB)
[img] Text
References.pdf

Download (427kB)
[img] Text
Appendices.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
Official URL: http://poltekkesjogja.ac.id

Abstract

Background : Inappropriate eating habits among children will lead some serious nutrition problem such as underweight, overweight and obesity. One way to increase the nutritional knowledge of school children is by providing early nutrition education. This research used TikTok videos and leaflets as education media. Objective : Investigate the effect of giving TikTok videos to improve knowledge about balance nutrition among elementary student in Moyudan District. Methods : This is a quasi-experimental research with pretest and post-test with control group design. The research sample was 32 student of grades 4th and 5th at Kaliduren and Moyudan elementary school. Results : The result showed that there was significant difference before and after counseling process using Tiktok videos (p=0,001) and leaflet (p=0,001). There was a significancy differences (posttest-pretest) of knowledge about balance nutrition in both TikTok video and leaflet (p=0,034). Conclusion : The result of this research was showed up using TikTok video and leaflet as counseling media has able to increase nutrition knowledge on students. TikTok video was more effective than leaflet for increasing nutrition knowledge on elementary school student. Keyword : TikTok video, leaflet, knowledge, balance nutrition Latar Belakang : Kebiasaan makan yang salah pada anak sekolah dapat mengakibatkan masalah gizi yang serius, seperti pemasalahan status gizi kurus, berat badan berlebih (overweight), dan obesitas. Salah satu cara untuk meningkatkan pengetahuan gizi anak sekolah yaitu dengan cara memberikan edukasi gizi sedini mungkin. Media edukasi gizi yang digunakan dalam penelitian ini adalah video TikTok dan leaflet. Tujuan Penelitian : Mengetahui pengaruh pemberian video TikTok terhadap peningkatan pengetahuan tentang gizi seimbang pada siswa SD di Kecamatan Moyudan. Metode Penelitian : Penelitian ini adalah penelitian eksperimen semu dengan desain pretest and post-test with control group design. Sampel penelitian adalah siswa kelas 4 dan 5 sebanyak 32 orang di SDN Kaliduren dan SDN Moyudan. Hasil Penelitian : Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pebedaan yang signifikan sebelum dan sesudah diberikan penyuluhan menggunakan media video TikTok terhadap pengetahuan tentang gizi seimbang (p=0,001), leaflet terhadap pengetahuan gizi seimbang (p=0,001). Terdapat perbedaan yang signifikan pada selisih skor (posttest-pretest) pengetahuan tentang gizi seimbang pada kelompok video TikTok dan leaflet (p=0,034). Kesimpulan : Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media video TikTok dan leaflet sebagai penyuluhan terdapat peningkatan pengetahuan pada siswa SD. Media video TikTok lebih efektif dibandingkan leaflet dalam meningkatkan pengetahuan tentang gizi seimbang pada siswa SD. Kata Kunci : video TikTok, leaflet, pengetahuan, gizi seimbang

Item Type: Thesis (["eprint_fieldopt_thesis_type_skripsi" not defined])
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Divisions: Poltekkes Kemenkes Yogyakarta > Jurusan Gizi > Program Studi Sarjana Terapan Gizi dan Dietetika
Depositing User: Mahasiswa Polkesyo
Date Deposited: 16 Jul 2021 04:39
Last Modified: 26 Oct 2021 06:30
URI: http://eprints.poltekkesjogja.ac.id/id/eprint/6248

Actions (login required)

View Item View Item